Lastik Kullanım ve Raf Ömrü Önerileri

Binek ve hafif ticari araç lastiklerinizin raf ve bekleme ömrü hakkında bilgi 

Binek ve hafif ticari araç lastiklerinizin raf ve bekleme ömrü hakkında farklı kaynaklardan farklı bilgilendirmeler yapılmaktadır. Siz değerli müşterilerimizin bu konuda en doğru ve güncel bilgiye sahip olması adına lastiklerinizin raf ve bekleme ömrü konusunda önerilerde bulunmak istiyoruz. 

 

Lastikler araç altında beklenen performansı yerine getirmeleri amacı ile çeşitli kimyasal ve doğal malzemelerin, teknolojik bir süreçle bir araya getirilmesiyle üretilmektedir. Üretim işlemleri sonucunda lastiğe istenen performans parametreleri kazandırılmakta, normal ve uygun koşullarda saklanması ve kullanılması durumunda en üst seviyede performans vermesi hedeflenmektedir. 

Lastiğin araç altında düzgün çalışabilmesi ve kendinden beklenen performansı verebilmesi için; kullanımda iken maruz kaldığı iklim, çevre, kullanım koşulları (aracın yükleme durumu, yol koşulları, seyir hızı, lastik şişirme basıncı, doğru bakım uygulaması) ve eğer bir depoda saklanmaktaysa depolama koşulları çok büyük önem taşımaktadır. 

Kullanım ve depolama koşullarının çok değişken olması nedeni ile sadece lastik üretim tarihine bakarak lastik ömrü hakkında kesin bilgi vermesi doğru değildir. Lastik ömrü konusunda, Özkan Otomotiv olarak, JATMA (Japan 

Automobile Tyre Manufactures Association = Japon Otomobil Lastiği Üreticileri Derneği) tarafından yapılan açıklamayı takip etmekteyiz. 

JATMA'nın açıklamasına göre; 

"Binek ve hafif ticari araçlara yönelik kullanılmış veya kullanılmamış (yedek-stepne dahil) lastikler üretim tarihinden sonra on (10) yaşını doldurmuş ise, gözle görünür herhangi bir hasara veya şekil bozukluğuna sahip olmasa dahi ya da diş dibi derinliği kullanım için yeterli gözükse dahi yenileri ile değiştirilmelidir." 

Lastikler satın alınırken JATMA'nın tavsiye ettiği şekilde 10 yıl ömür ve uygun saklama koşulları göz önünde bulundurulmalıdır. Eğer lastik 2 yıl önce üretilmiş ve doğru şekilde saklanmış ise, doğru kullanım ile 8 yıllık daha ömrü var demektir. 

Lastikleriniz lastik saklama koşullarına uygun bir şekilde (kuru, serin, güneş ışığı almayan asit ve yağ benzeri kimyasallardan uzak) muhafaza edilmiştir.

 

 

Lastiklerin doğru şekilde saklanması

 

  1. Temizleyin

 

Saklamadan önce biraz deterjan, su ve lastik fırçasıyla lastiklerinizi temizleyin. Bu, mevsim boyu yol ve frenden kaynaklanan kirlerin temizlenmesine yardımcı olacaktır. Lastiklerinizi jantlarla birlikte saklayacaksanız, onları da temizleyin. Bir sonraki adıma geçmeden önce tamamen kuruduklarından emin olun.

 

 

2. Koruyucu kaplamaya gerek yok

 

Bir sonraki adım eylemden çok eylemsizlik gerektiriyor. Saklanmadan önce lastiklere herhangi bir koruyucu kaplama veya cila uygulanması gerekmez. Lastik bileşimleri, ozon çatlamalarına ve diğer çevresel stres faktörlerine dayanacak şekilde formüle edilir. Bu ürünler, lastiklerinizin ömrünü uzatmaya yardım etmek yerine ömrünü kısaltabilir.

 

 

3. Torbalara koyun

 

Her bir lastik için büyük, hava geçirmez bir plastik torba bulun. Bu amaçla bahçe torbası veya büyük boy çöp poşeti kullanabilirsiniz. Torbanın (ve lastiğin) ıslak olmadığından emin olun, torbanın havasını mümkün olduğunca boşaltın (elektrikli süpürge kullanın!) ve ağzını sıkıca kapatın. Bu hava geçirmez ortam, kauçuk bileşimlerin içerdiği yağın buharlaşmasını azaltacaktır. Özel lastik saklama rafları veya lastik kılıfları da kullanılabilir. Kılıflar, lastiklerin taşınmasını ve saklanmasını kolaylaştırır, ayrıca kiri ve tozu önler. Ancak hava geçirirler. Bunları kullanmak isterseniz, lastikleri önce yukarıda belirtildiği gibi torbalara koyun, sonra lastik kılıfına yerleştirin.

 

4. Güneşten uzak tutun.

 

UV ışınları ve güneşin sıcaklığı kauçuğa zarar verebilir. Lastik saklama yeriniz doğrudan güneş ışığından uzak tutulmalıdır.

 

5. Nerede saklayacağınza karar verin.

 

Soğuk veya sıcak havada, lastikler , koruyucu bir örtünün altında bile açık havada depolanmamalıdır. Serin, kuru, orta derecede havalandırmalı ve elbette güneşten uzak tutulmalıdır. Bodrum katınız veya iklim kontrollü başka bir alan idealdir. Odada bir ısı kaynağı varsa, lastikler ondan korunmalıdır. Çoğu garaj, baraka ve tavan araları bir dizi sıcaklık, yağış ve neme maruz kalır. Bu dalgalanmalardan kaçınmalısınız.

 

 

6. Kimyasal maddelerden uzak tutun.

 

Kaçınılması gereken bir numaralı kimyasalınız: Ozon. Özellikle lastiklere zarar veriyor. Kontak fırçaları kullanan elektrik motorları ozon üretir. Bunlar şunları içerebilir:

 

  • Jeneratörler
  • Kompresörler
  • Fırın
  • Sigorta
  • Drenaj Pompaları
  • Elektrikli Süpürgeler

 

 

Depolama alanınızın bu öğelerin hiçbirini içermediğinden emin olun. Aşağıdakilerden de kaçınılmalıdır:

 

  • Solventler
  • Yakıtlar
  • Yağlar

 

 

7.Jantlı Lastikler ve Jantsız Lastikler Nasıl Saklanır? 

 

Jantlarıyla beraber saklanacak lastiklerinizi yatay saklamak tek önerilen seçenek iken, jantsız saklayacağınız lastikleri dikey veya yatay konumda saklayabilirsiniz. 

 

Lastiğin zemin ile direkt temasını kesmek için, iki lastik saklama tipinde de lastiklerin altına köpük, tahta veya bir plaka konmasını tavsiye ederiz.